Hymy taltuttaa stressin

Älä välitä. Älä ota itseesi, kyllä kaikki järjestyy. Ajattelet vain positiivisesti.

Meitä kaikkia on takuulla pahana päivänä koetettu lohduttaa kehottamalla olemaan ajattelematta ärsyttävää asiaa. Helpommin sanottu kuin tehty, jos lukemattomat sähköpostit tulvivat niskaan, kollega vaan valittaa ja esimieskin on kadonnut kiireeseen. Pilvien kultareunuksista puhumisen sijaan tekee mieli itsekin valittaa ja purkaa oloa tilanneanalyysiin.

Hyvää tarkoittavat lausahdukset positiivisena pysymisestä kääntyvät itseään vastaan, vaikka ovatkin oikeilla jäljillä. Kun kihisee kiukusta, muiden kauniit sanat eivät vaan uppoa tajuntaan. Eivätkä ärsyttävät asiat lakkaa olemasta sillä, että kieltää tunteensa ja lakkaa ajattelemasta.

Omaa tunnetilaa voi muuttaa

Ratkaisu ei ole toisten sanoissa eikä olotilan kieltämisessä. Ratkaisu on oman tunnetilan muuttamisessa. Ja yksi keino sisäisen tunnelman aidossa muuttamisessa on hymy.

Tutkimuksissa on todettu, että jo pelkkä mekaaninen hymy nostaa tunnetilaa. Hymyilevä ilme ja poskilihasten aktivointi antaa aivoille käskyn tuottaa mielihyvähormoneja, mikä vaikuttaa mielialaamme. Dualistinen käsitys kehosta ja mielestä erillisinä voidaan jo unohtaa. Keho ja mieli vaikuttavat toisiinsa molemmin päin: onnellisena ja hyväntuulisena kroppammekin rentoutuu, kun taas hartioiden jännitys ja kulmien kurtistelu tuottavat mieleemmekin hermostuneen olon.

Aivomme tekevät jatkuvasti tulkintoja reaktioistamme. Jos toistuvasti kiroan sähköpostini, aivoni oppivat tarjoamaan tympeän tunnetilan kemiaa jo pelkästä mailien ajattelemisesta. Jos sen sijaan tarkistan sähköpostini aina hymyillen, assosiaatio alkaa muuttua ja pursuavakaan postilaatikko ei enää heti nosta stressikäyrää.

Voi käydä niinkin, että hymy muuttuu aidoksi ja sähköpostien tsekkaamisesta tulee iloa tuottava rutiini.

Yksi keino sisäisen tunnelman aidossa muuttamisessa on hymy. Hymyilevä ilme antaa aivoille käskyn tuottaa mielihyvähormoneja.

Herätyskellokin on hauska

Oivallettuani hymyn voiman päätin tehdä ihmiskokeen ja haastoin ystävänikin mukaan. Valitsimme kohteeksi herätyskellon, tuon työaamujen piipittävän ilonpilaajan. Aluksi hymyilimme (erittäin väkinäisesti) aina piipityksen alkaessa. Hymy kuitenkin automatisoitui nopeasti, se vaan tuli. Herääminen ei enää harmittanut, olo oli tyyni. Lisäsimme kierroksia ja aloimme naurahdella kellon piipitykselle.

Ystäväni oli helppo: häntä alkoi aidosti naurattaa aamuisin jo alle viikon kuluttua. Itselläni kesti hieman kauemmin, mutta muutosta fiiliksessä tapahtui selvästi. Nyt huomaan jo illalla herätystä säätäessäni hymyileväni – herätyskellohan on aika ihana tapaus.

Itsensä voi ehdollistaa tuntemaan aidosti hyvää fiilistä. Ei tarvitse muuta kuin sitkeästi hymyillä sille, mikä ärsyttää.

– Tuulianna

P.S Minä ja ystäväni herätyskello tehtiin aiheesta videokin, katso!

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s