Nauru tukee ajatustyötä ja oppimista

Muistat varmasti tilanteen, jossa olet nauranut oikein kunnolla ja kuinka hyvä olo siitä tuli. Nauru yhdistyykin luontevasti iloiseen, rentoon vapaa-aikaan.

Naurun ja työn tuottavuuden yhteys on sen sijaan monelle yllättävämpi yhdistelmä. Tutkimusten mukaan nauraminen kuitenkin auttaa ihmisaivoja muun muassa keskittymään, oppimaan ja toimimaan paremmin. Kunnon naurut työpäivän lomassa palauttaa ja virkistää paitsi mieltä myös aivoja, ja taas jaksaa.

Lisää happea ja vähemmän stressiä

Naurun hyvää tekevät ja kehoa ravitsevat vaikutukset perustuvat siihen, miten nauru vaikuttaa ihmisen fysiologiaan ja elimistön toimintaan. Naurun on todettu muun muassa virkistävän verenkiertoa, edistävän ruoansulatusta ja hapettavan verta.

Nauraessa etenkin pallea toimii aktiivisesta, jolloin hengitys tehostuu ja koko elimistö aivot mukaan lukien saavat enemmän happea. Nauramisen aikana ja sen jälkeen lihakset rentoutuvat voimakkaasti. Käytännössä nauraminen on siis tehokas aerobinen treeni ja rentoutusharjoitus.

Naurulla on myös monia positiivisia kemiallisia vaikutuksia. Nauru lisää muun muassa hyvänolonhormonien serotoniinin ja dopamiinin sekä endorfiinien tuotantoa ja vähentää stressihormonien määrää kehossa. Tämä kemikaalikoktail rauhoitta mieltä ja tukee kognitiivisia toimintoja. Naurun onkin todettu olevan mitä parhainta vastalääkettä ahdistukselle, stressille ja jopa kivulle, sillä naurun kemia luo jo itsessään tauon negatiivisista tuntemuksista.

Käytännössä nauraminen on tehokas aerobinen treeni ja rentoutusharjoitus.

Naurun tärkeys ei ole vitsi

Tätä kaikkea tietoa vasten tuntuu hämmentävällä, miten aliarvostettua nauru ja nauraminen on suomalaisilla työpaikoilla. Nauramista pidetään edelleen monissa organisaatiossa lapsellisena, leikkimisenä ja jopa epäluottamusta herättävänä. Tyhjän nauraja -ajattelutapa on valitettavan voimissaan.

Itse olen ottanut naurun tietoiseksi aseeksi omiin työpäiviin. Pidän huolta siitä, että nauran useamman kerran päivässä kunnon rentouttavat ja palauttavat naurut.

Olemmekin leikkimielisesti antaneet koulutuksissamme kaikille kotiin ja töihin viemiseksi seuraavan naurureseptin:

Naurua vähintään 30 sek 2-3 kertaa päivässä pitämään aivot käynnissä. 

Parastahan naurussa on se, että kaikki terveysvaikutukset tulevat käyttöön pelkällä naurulihasten aktivoinnilla. Ei siis tarvitse edes sen kummin naurattaa, naurun voi myös tietoisesti viritellä. Voi katsoa vaikka jotain hauskaa videota tai muistella jotain hauskaa tapahtumaa ja alkaa tietoisesti nauraa. Samaan tapaan kuin tekisi jonkin muunkin itselle hyvää tekevän harjoituksen. Paitsi, että nauraminen sitten lopulta on kuitenkin aika hauskaa, kun siihen ryhtyy.

Parasta tietysti on jos saa nauraa aidosti ja yhdessä toisten kanssa.

Suosittelen testaamaan naurun tietoista lisäämistä päiviin. Saatat oppia jotain. 🙂

-Ella

Teimme myös huumorimielisen videon siitä, miten oppimista voi helpottaa naurulla. Kuten todettu, ei tarvitse edes naurattaa oikeasti, voi vaikka vaan hörpätä mielikuvassaan naurushotin ja antaa vaikuttaa; sekin toimii. 😉

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s